Jak Wam minął weekend?
Dziś będziemy rozmawiali o zbliżających się, ważnych dla wszystkich Polaków, rocznicach.
Otwórzcie zeszyt do j. polskiego i zapiszcie:
27 IV 2020 Lekcja
Temat: Ważne rocznice.
Cele:
1.Wiem, dlaczego obchodzimy święta 1 maja,
2 maja, 3 maja.
2.
Wiem, że są wyrazy, które brzmią tak samo, ale mają odmienne znaczenie.
NaCoBeZu:
1.
Znam symbole narodowe.▢
2.
Potrafię wyjaśnić, dlaczego obchodzimy majowe święta.▢
3.
Śpiewam piosenkę „Jestem Polakiem”.▢
4.
Uzupełniam zdania wyrazami, które brzmią tak samo, lecz mają odmienne
znaczenie.▢
Zaśpiewajmy wspólnie znaną i lubianą przez Was piosenkę:
W tym tygodniu nasza ojczyzna, Polska, obchodzi aż trzy święta. Czy wiecie jakie?
1 maja- Święto Pracy.
Święto Pracy jest świętem międzynarodowym, to Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy. Kiedyś ludzie pracowali bardzo długo i w złych warunkach. Ciężko pracowały też dzieci.W 1896 roku w Chicago robotnicy rozpoczęli strajk (protest, który polegał na powstrzymaniu się od pracy), walcząc o ośmiogodzinny dzień pracy. W Polsce ośmiogodzinny dzień pracy wprowadzono po odzyskaniu niepodległości. Ograniczono pracę dzieci, budowano mieszkania dla robotników. W naszym kraju Święto Pracy obchodzi się od 1950 roku. 1 maja jest świętem państwowym i dniem wolnym od pracy. Dziś prawa pracowników są zapisane w Kodeksie Pracy.
2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.
Święto Flagi obchodzimy od 2004 roku. Są dwa powody historyczne, dla których ustanowiono to święto właśnie 2 maja.
- To właśnie tego dnia, w 1945 roku, zdobywający Berlin żołnierze z 1 Dywizji Kościuszkowskiej, zatknęli flagę na kolumnie zwycięstwa w Tiergarten, w Berlinie.
- w czasach PRL, 2 maja obywatele mieli nakaz zdejmowania flag, tak aby nie były one zawieszone podczas nieuznawanego przez władze święta 3 maja. Będziecie się o tym uczyć w starszych klasach na lekcjach historii.
Obejrzyjcie film. Rozdział drugi poświęcony jest fladze.
3 Maja- Święto Narodowe 3 Maja.
Zostało ono wprowadzone na pamiątkę uchwalenia przez Sejm Wielki, w 1791 roku, Konstytucji 3 Maja, pierwszego w Europie, a drugiego na świecie, najważniejszego dokumentu państwowego.
Posłuchajcie pieśni "Mazurek Trzeciego Maja":
Aby zrozumieć, jak ważne było to wydarzenie, obejrzyjcie film z serii "Spotkanie z mistrzem/ Jan Matejko: Konstytucja 3 Maja 1791":
Czy zauważyliście jak zapisane są nazwy świąt państwowych? Pamiętajcie, że nazwy świąt zapisujemy wielką literą.
Otwórzcie zeszyt i zapiszcie:
Majowe święta:
1 Maja- Święto Pracy
2 Maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej
3 Maja- Święto Narodowe 3 Maja
Otwórzcie ćwiczenia na stronie 35 i uzupełnijcie zadania 2 i 3.
Obejrzeliście lekcję muzealną z Zamku Królewskiego w Warszawie. Zajmiemy się teraz wyrazem zamek. Co ono oznacza?
Dobrze, budynek, w którym mieszkali władcy państw- królowie, królowe..
Czy znacie jeszcze inne znaczenie tego słowa?
Zapiszcie trzy znaczenia wyrazu zamek.
W podręczniku na stronie 40 możecie zobaczyć wyrazy, które mają różne znaczenia. Czy znacie jeszcze inne wyrazy? Wykonując zadania 4 i 5 w ćwiczeniach na stronie 36, poznacie takie wyrazy. Gdy rozwiążecie zadanie 6, poznacie nowy wyraz.Co to za wyraz i co oznacza? Zapiszcie w zeszycie.
Edukacja matematyczna:
27 IV 2020 Lekcja
Temat: Utrwalam jednostkę czasu: kwadrans.
Cel: Wiem, co oznacza i ile trwa kwadrans.
NaCoBeZu:
1.
Poprawnie zaznaczam godziny na zegarze. ▢
2.
Poprawnie wskazuję te zegary, na których zaznaczono kwadrans.▢
Zanim zaczniemy lekcję, chciałabym Wam przypomnieć, jak odczytujemy godziny na zegarze. Na pewno większość z Was nie ma z tym problemu. Zachęcam jednak osoby, które zapomniały lub mają problem z odczytywaniem godzin do obejrzenia filmu. Przygotujcie swoje modele zegarów, które macie w zeszycie.
Otwórzcie podręcznik na stronach 48- 49 oraz zeszyt na stronie z modelem zegara. Przypomnijmy i zapiszmy, co to jest kwadrans.
Otwórzcie podręcznik na stronach 48- 49 oraz zeszyt na stronie z modelem zegara. Przypomnijmy i zapiszmy, co to jest kwadrans.
1 kwadrans= 15 minut
Przypomnijmy także inne wiadomości:
1 godz.- 60 min
1 godz- 4 kwadranse
pól godz- 2 kwadranse
Bazując na tych informacjach, spróbujcie wykonać poszczególne zadania z podręcznika (ustnie). Pamiętajcie o wykorzystaniu modelu zegara. Używajcie zamiennie wyrażeń: 15 minut po..../kwadrans po...., za 15 minut godzina..../za kwadrans godzina.
Następnie wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń- str. 42. Tu również będzie pomocny model zegara lub prawdziwy zegar.
Zachęcam do ćwiczeń interaktywnych. Poniżej możecie utrwalać, sprawdzać swoją wiedzę. Plusem tych zadań jest to, że możecie sami się sprawdzać. W tym czasie rodzice mogą zająć się swoimi sprawami.
https://www.matzoo.pl/klasa3/godziny-i-zegary_64_511
Znacie i lubicie digipuzzle.net. Polecenia są w języku polskim, ale treści w zadaniach- już nie. Dla ułatwienia podpowiem, jak odczytywać godziny:
- quarter past- kwadrans po
- quarter to- za kwadrans
- half past- wpół
https://www.digipuzzle.net/minigames/mrclock/mrclock.htm?language=english&linkback=../../education/clocks/index.htm
https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/kids/puzzles/clickmath_double_clocks.htm?language=english&linkback=../../../education/clocks/index.htm
https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/kids/puzzles/clutter_clocks.htm?language=english&linkback=../../../education/clocks/index.htm
Znacie i lubicie digipuzzle.net. Polecenia są w języku polskim, ale treści w zadaniach- już nie. Dla ułatwienia podpowiem, jak odczytywać godziny:
- quarter past- kwadrans po
- quarter to- za kwadrans
- half past- wpół
https://www.digipuzzle.net/minigames/mrclock/mrclock.htm?language=english&linkback=../../education/clocks/index.htm
https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/kids/puzzles/clickmath_double_clocks.htm?language=english&linkback=../../../education/clocks/index.htm
https://www.digipuzzle.net/digipuzzle/kids/puzzles/clutter_clocks.htm?language=english&linkback=../../../education/clocks/index.htm
Jeśli zainteresowały Was informacje na temat Jana Matejki, jego twórczości, zapraszam do obejrzenia filmów. Dowiecie się z nich o jeszcze dwóch ważnych wydarzeniach z dziejów Polski.
A może ktoś z Was był w Muzeum Królewskim w Warszawie i widział omawiane obrazy?
Do zobaczenia we wtorek
Wasza wychowawczyni Pani Ania
W NaCoBeZu nie powinno być dwóch trójek!
OdpowiedzUsuńSokole oko :) Pamiętacie, jak omawialiśmy powiedzenia? Sokole oko to też powiedzenie.
Usuń