czwartek, 7 maja 2020

Kapelusz Pani Wrony

Witajcie, moi mili.

Otwórzcie zeszyt do j. polskiego i zapiszcie:

7 V 2020                             Lekcja
Temat: Kapelusz Pani Wrony.
Cel: Znam historię kapelusza Pani Wrony. 
NaCoBeZu:
1. Wypełniam metryczkę lektury. ▢
2. Projektuję okładkę do lektury. ▢
3. Układam pytania do zdań. ▢

   Zaprojektujcie okładkę do lektury, tak jak robiliście to w zeszycie lektur. Pamiętajcie, aby oprócz obrazka, umieścić tytuł, autora. Zamalujcie całą powierzchnię okładki. Do rysowania użyjcie tylko kredek. Tytuł i autora możecie zapisać mazakami, żelopisami. 
   
   Następnie wypełnijcie metryczkę. Jeśli macie książkę, znajdziecie tam wszystkie informacje.Jeśli nie, poszukajcie w internecie. 
Metryczka książki
Tytuł:
Autor:
Ilustrator:
Wydawnictwo:
Miejsce i rok wydania:
Bohaterowie:

   Danuta Parlak- autorka licznych książek dla dzieci i młodzieży, ale również autorka słuchowisk, sztuk teatralnych. Jest laureatką wielu nagród literackich. Jedną z ważniejszych jest nagroda w Konkursie na Książkę Roku IBBY 2015.

Najsłynniejsze książki i zbiory opowiadań pisarki to:
  • "Tajemnicze notesy Tywonki",
  • "Kapelusz Pani Wrony",
  • "Zwariowana kałuża",
  • "Pan Mruczek i Mysia Rodzina",
  • "O Misiu, który szukał przyjaciela",
  • "Lutek i ciotka Józefina",
  • "Krokodyl",
  • "Żyrafa i mrówka",
  • "Obcy w lesie".
   Akcja wszystkich opowiadań toczy się w lesie lub na łące. 

   Czy wszyscy poznali bohaterów omawianej lektury? Możecie jeszcze raz wysłuchać pierwszego opowiadania z książki „Kapelusz Pani Wrony” pod tym samym tytułem.

   Spróbujcie odpowiedzieć na pytania (ustnie): 
• Z czego była dumna Pani Wrona? • Co jej się przydarzyło? • Jak zareagowali mieszkańcy lasu? • Kto pomógł w odnalezieniu zguby? • Co się stało z kapeluszem?

  Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 9. 
Przeczytajcie zdania z zadania 1. Zwróćcie uwagę na wyróżnione wyrazy. Ułóżcie pytania do zdań i je zapiszcie. Pamiętajcie o zakończeniu zdań prawidłowym znakiem interpunkcyjnym.

   W zadaniu 2 czeka na Was zagadka- tajne hasło. Odszyfrujcie je. Czy wiecie, co ono oznacza? 

 Paryski szyk-  to wyznacznik stylu i wzór w świecie mody (elegancja, klasa, dobra jakość i dobry gust).


Przeczytajcie zdania umieszczone w tabeli. Dopasujcie wypowiedzi do postaci, które je wypowiedziały.

Zapiszcie je w zeszycie według wzoru:
Wiatr żalił się.- "O wszystko się mnie oskarża!"


Pani Wrona rozpaczała.
„Trzeba wyznaczyć nagrodę za odnalezienie kapelusza.”
Wiewiórka przeczuwała.
„Paryski szyk! Prawdziwy paryski szyk!”
Lisica się zachwycała.
„Uprowadzony! Porwany! Skradziony!”
Barnaba zdecydował.
„Może mówiłam za cicho”.
Dzięcioł marudził.
„Wiedziałam, wiedziałam,  że coś się stanie”.
Bronisława martwiła się.
„Niespodziewane spacery po lesie kończą się zwykle niespodziewanym katarem”.

Zapamiętaj!
Gdy cytujemy czyjąś wypowiedź, zapisujemy ją w cudzysłowie 
 „ ……”

Otwórzcie zeszyt do matematyki i zapiszcie:

7 V 2020                                Lekcja
Temat: Mnożę i dzielę liczby przez 7.
NaCoBeZu:
1. Wpisuję prawidłowe liczby (dzielniki), aby wynik dzielenia był równy 7.
2. Rozwiązuję zadanie z treścią i zapisuję właściwą odpowiedź.

Otwórzcie podręcznik na stronie 58. 

   Mnożenie do 50 macie już na pewno opanowane, dlatego myślę, że zadanie 1 będzie dla Was "bułką z masłem". Obliczcie w pamięci. 

   Przejdźmy do zadania 2. Przyjrzyjcie się, jak działanie 8x7 obliczały dzieci. 
   Sprawdźcie, kto obliczył poprawnie. Możecie wykorzystać wczorajsze paski- tylko dorysujcie po jednej kropce tak, aby na każdym pasku było po 7 kropek.
Czy coś zauważyliście w obliczeniach dzieci?

   Jeśli dodamy liczby, przez które była mnożona liczba 7- w każdym przykładzie otrzymamy 8, czyli taką liczbę, przez którą należało pomnożyć liczbę 7 w przykładzie 8x7.

Zadanie 3
   Przyjrzyjcie się, w jaki sposób można obliczyć wynik działania 9x7. Jaki wynik otrzymano? Możesz pomóc sobie licząc na palcach lub wykorzystując paski z kropkami.

Zadanie 4 wykonajcie w zeszycie. 

Co wiemy z treści zadania?

Dane:
  • liczba harcerzy- 7
  • liczba wszystkich kanapek- 42
  • rano każdy harcerz zjadł zjadł po 2 kanapki
  • w południe każdy harcerz zjadł po 3 kanapki
Wykonajcie rysunek- każda kanapka, to jedna kropka. Narysujcie wszystkie kanapki, umawiając się, że będzie ich po 7 w każdym rzędzie (taka była liczba harcerzy) i jedno kółeczko będzie oznaczało jedną kanapkę.

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

Wiemy, że rano każdy harcerz zjadł po 2 kanapki, czyli możemy skreślić 2 rzędy po 7 kanapek. 

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

   Wiemy też, że w południe każdy harcerz zjadł po 3 kanapki, czyli możemy skreślić 3 rzędy po 7 kanapek.


🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵

   Z rysunku możemy odczytać, że na wieczór zostało 7 kanapek. Wiedząc, że było 7 harcerzy, musimy liczbę kanapek podzielić przez liczbę harcerzy, czyli
7 :7= 1
Zapiszcie odpowiedź.

Dla matematycznych orłów- dla chętnych:

Zadanie 5
Wykonajcie obliczenia w kilku działaniach.

Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 49. 

Zadanie 1
Odgadnijcie zasadę zapisu liczb i wpiszcie w kratki następne liczby.

Zadanie 2
Wpiszcie w kratki takie liczby, żeby wynik każdego działania był równy 7. Pamiętacie, że dzielenie jest odwrotnością mnożenia? 

Zadanie 3
Zaznaczcie na niebiesko dane, na czerwono- pytanie. Zastanówcie się, jakie działania należy wykonać, aby można było odpowiedzieć na pytanie.
Zapiszcie działania, obliczcie i napiszcie odpowiedź.

Wyzwanie dla matematycznych orłów- dla chętnych:
Zadanie 4.

Na dziś to już wszystko.

Do zobaczenia w piątek.
Wasza wychowawczyni Pani Ania







7 komentarzy: