czwartek, 14 maja 2020

Palcem po mapie

Witajcie, moi mili.

Otwórzcie zeszyt do j. polskiego i zapiszcie:

14 V 2020                                   Lekcja
Temat: Palcem po mapie.
Cele: Wiem, co oznaczają kolory i znaki na mapie.
          Poznaję zasady pisowni wielką literą.
          Poznaję sztukę użytkową- ceramikę.
NaCoBeZu:
1. Zgodnie z legendą koloruję mapę i umieszczam w odpowiednich miejscach naklejki.▢
2. Wskazuję na mapie główne kierunki: północ, południe, wschód, zachód.▢
3. Wymieniam sytuacje, w których piszemy wyrazy wielką literą.▢
4. Lepię wazonik.▢

   Otwórzcie podręcznik na stronach 20 i 21 i przeczytajcie tekst. Następnie obejrzyjcie prezentację oraz film "Krajobrazy Polski":





Przyjrzyjcie się mapie Polski i jej legendzie.
1. Jak zaznaczono granice Polski? Znajdźcie w legendzie właściwy symbol.
2. Spójrzcie na granice Polski i powiedzcie, z jakimi państwami sąsiaduje?
3. Sprawdźcie w legendzie, co na mapie oznaczają poszczególne kolory?

   Zwróćcie uwagę na symbol umieszczony w prawym dolnym rogu mapy. Jest to "róża wiatrów", inaczej nazywana różą kompasową. To okrągła tarcza z podziałką stopniową lub rombową i kierunkami zaznaczonymi według stron świata. Była ona nanoszona na mapy morskie i za jej pomocą wskazywane były kierunki wiatrów. 
   Gdy spojrzymy na jakąkolwiek mapę, północ zawsze będzie na górze, południe na dole, wschód- po prawej stronie, zachód- po lewej. 



W klasie trzeciej poświęcimy temu tematowi więcej czasu. 
   
   Spójrzcie ponownie na naszą mapę. Powiedzcie, jakie krajobrazy są charakterystyczne dla północy, a jakie dla południa Polski?   
   Spróbujcie dowiedzieć się, gdzie znajduje się najwyższy punkt Polski, a gdzie najniższy? ( Ciekawostka: teren leżący poniżej poziomu morza nazywamy depresją. Na mapie oznaczamy  w skrócie: p. p. m.)  
   Gdzie na Kaszubach znajduje się  najwyższe wzniesienie i jak się nazywa? Możecie kogoś o to zapytać. Możecie skorzystać z jakiejś książki, mapy czy atlasu. Możesz także skorzystać z wyszukiwarki internetowej.

   Na podstawie tekstu uzupełnijcie poniższe zdania i zapiszcie  je w zeszycie. Dla przypomnienia zasad pisowni wielką literą, przeczytajcie wiersz Romana Pisarskiego pt. "Wielka litera" (podręcznik, str. 22).

Najwyższy szczyt w Polsce to....
Najdłuższą rzeką w Polsce jest ....
Największym miastem i stolicą mojego kraju jest....
Najgłębsze jezioro  w Polsce to....
Największym jeziorem w Polsce jest...

Przyporządkujcie fotografie do nazwy krajobrazu:

   Na podstawie podręcznika oraz dotychczas zdobytej wiedzy uzupełnij ćwiczenia do języka polskiego ze strony 19 i 20- zadania 1, 2 i 3.

Jeśli lubicie układać puzzle, możecie w wolnej chwili zajrzeć poniżej:




Czas na rozruszanie kości:



Dziś chciałabym Wam przybliżyć pracę garncarza. 
Otwórzcie podręcznik na stronie 23. Przeczytajcie tekst, a następnie obejrzyjcie filmy:

Pierwszy film przenosi nas w dawne czasy.:


Na następnych filmach dowiecie się, w jaki sposób wykonuje się naczynia w obecnych czasach:



A teraz zadanie dla Was:

   Za 12 dni będzie Dzień Mamy. Będzie okazja wręczyć upominek wykonany własnoręcznie. 

   Proponuję Wam wykonanie miseczki. 

   Aby zrobić naczynia, potrzebna jest glina. W sklepie można kupić gotową glinę, której nie trzeba wypalać. Jeśli ktoś taką ma, może ją wykorzystać. Myślę jednak, że większość z Was nie ma możliwości zakupu gliny, zatem wazoniki zrobicie z masy solnej. Jak ją zrobić?


Obejrzyjcie cały film, ponieważ  umieszczono na nim trzy przepisy na masę solną. Od Was zależy, który wybierzecie. Pod koniec filmu  zobaczycie również jak łatwo uformować miseczkę. Gdy  naczynie wyschnie, ozdóbcie ją w dowolny sposób. Do dzieła!

Otwórzcie zeszyt do matematyki i zapiszcie:


14 V 2020                           Lekcja
Temat: Poznaję odcinek- jednowymiarową figurę jednowymiarową.
NaCoBeZu:

1.Mierzę odcinki i podaję ich nazwy.▢

Otwórzcie podręcznik na stronie 64. 
Wszystkie zadania z podręcznika wykonajcie ustnie.

   Przyjrzyjcie się drogom do pola namiotowego w zadaniu 1. Przygotujcie kolorowe nitki. Zmierzcie długość każdej drogi przykładając nitki do poszczególnych linii. Szczegółowy opis pomiaru  w drugiej "kropce". 

Która z dróg jest najkrótsza?

W zadaniu 2 zmierzcie odległość od biurka do okna lub drzwi.

W zadaniu 3 należy użyć linijki.

Jaki wniosek nasunął się Wam po wykonaniu zadań 2 i 3? Dokończcie zdanie:

Najkrótsza droga między dwoma punktami jest zawsze linią......... .

Przejdźmy do strony 65.
 Przeczytajcie informację 

Najkrótszą drogę miedzy dwoma punktami nazywamy odcinkiem. Odcinek ma dwa końce. Końce odcinka oznaczmy wielkimi literami.

Obejrzyjcie film, a następnie wykonajcie zadania na stronie 65. Otwórzcie poniższy link:

https://drive.google.com/open?id=1QRIPNVN9Ofavqw8oXg7uwIeSFPhy2kA1

 Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 54. 
Wykonajcie zadania według instrukcji. Pamiętajcie o dokładnym odmierzaniu długości odcinków.

PS
   Po niedzieli chciałabym posłuchać, jak radzicie sobie z czytaniem. Od Was zależy, w jaki sposób zaprezentujecie swoje umiejętności. Możecie to zrobić "na żywo" na naszym klasowym czacie, WhatsAppie, telefonicznie. Możecie także przesłać film. 

Tekst do czytania:
"Wycieczka do Krakowa". "Najstarsze miasta Polski"- podręcznik do j. polskiego, str. 18-19. 

Na dziś to już wszystko.
Do zobaczenia w piątek.
Wasza wychowawczyni Pani Ania








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz