wtorek, 12 maja 2020

Między nami ptakami

Witajcie, moi mili.

Otwórzcie zeszyt do j. polskiego i zapiszcie:

12 V 2020                          Lekcja
Temat: Między nami ptakami.
Cel: Znam przysłowia związane z ptakami.
NaCoBeZu:
1. Wyjaśniam znaczenia przysłów związanych z ptakami.▢
2. Rozpoznaję ptaki przedstawione na ilustracji.▢
3. Rozpoznaję odgłosy wybranych ptaków.▢
4. Tworzę rzeczowniki w liczbie mnogiej.▢

   Wysłuchajcie wiersza Juliana Tuwima, pt. "Ptasie radio". W podręczniku na stronie 14 możecie samodzielnie przeczytać fragment wiersza.


Na podstawie wiersza odpowiedzcie na pytania:
1. O czym będą rozmawiać ptaki?
2. W jaki sposób?
3. Jak myślicie, który ze znanych Wam ptaków może prowadzić tę audycję radiową? Uzasadnijcie swoje zdanie.

   Spróbujcie rozpoznać ptaki przedstawione na ilustracji. Poszukajcie informacji o ptakach, których nie znacie. 
Powyższe zadania wykonajcie ustnie. 

Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 11. W zadaniu 1 ponumerujcie wypowiedzi dudka i żurawia tak, aby stworzyć rozmowę. 
   
 Następnie wykonajcie zadanie 2. 

Czas na relaks. Posłuchajcie śpiewu ptaków:

https://drive.google.com/open?id=1n3LQEvY_NFnjmO324KyhAXHdi3x_kSPt

 Wróćcie do podręcznika.
Odszukajcie w wierszu nazwy ptaków, w których występują litery u lub ó. Przepiszcie je do zeszytu w dwóch kolumnach i zapamiętajcie ich pisownię. Aby dobrze zapamiętać pisownię trudnych wyrazów, poćwiczcie w ten sposób:

  • zaznaczcie w wyrazach trudność ortograficzną, 
  • podzielcie wyrazy na sylaby,
  • ułóżcie z tymi wyrazami zdania,
  • narysujcie obrazki przedstawiające wyrazy.

W piątek będzie dyktando.
   Otwórzcie ponownie zeszyty ćwiczeń na stronie 12. 


   Wykreślcie powtarzający się wyraz, odczytajcie telegram wysłany do dzięcioła i zapiszcie go w zeszycie.

Przejdźmy do zadania 4. 
   Utwórzcie liczbę mnogą podanych rzeczowników. Odczytajcie głośno pary wyrazów. Co zauważyliście?

   Na lekcjach rozmawialiśmy już o tym, że czasem występują rozbieżności między wymową a pisownią wyrazu. 
   W przypadku wyrazów z ćwiczenia 4, gdzie trudnością jest zapis ostatniej litery, aby sprawdzić pisownię, wystarczyło zamienić liczbę pojedynczą rzeczownika na mnogą. Wtedy już dokładnie słyszymy głoskę taką, jaką piszemy, np.: żuraw- żurawie.

 Są też wyrazy, które mają taka samą trudność, ale występującą w środku wyrazu, np.: wyraz ławka.

W wyrazie ławka, wymawiamy spółgłoskę f zamiast  w.  

   Gdy nie jesteśmy pewni, jak zapisać dany wyraz, możemy utworzyć do danego wyrazu rodzinę wyrazów. Wyrazy spokrewnione lubią, gdy pisze się je tak samo, nawet jak zmienia się ich wymowa. 

Wróćmy zatem do omawianego wyrazu. 

Tworzymy rodzinę wyrazu ławkaława, ławeczka, ławnik.

   Słyszymy w tych wyrazach wyraźnie głoskę w. Zatem piszemy w, mimo, że wymawiamy f.

   Wróćmy ponownie do podręcznika na stronie 15. Przyjrzyjcie się ilustracjom, przeczytajcie powiedzenia oraz ich wyjaśnienia. W jakich sytuacjach można je zastosować?

Wykonajcie zadanie 5- zeszyt ćwiczeń, strona 12.

A może znacie jeszcze inne przysłowia związane z ptakami?

Chętni mogą jedno z nich zapisać w zeszycie i zilustrować.

   Ludzie potrafią naśladować odgłosy zwierząt. A czy wiecie, że niektóre ptaki mówią ludzkim głosem?





   Czas na rozruszanie kości. Możecie zaprosić do zabawy rodziców, dziadków, rodzeństwo.

Otwórzcie zeszyt do matematyki i zapiszcie:


12 V 2020                            Lekcja
Temat: Dostrzegam własności tabliczki mnożenia.
NaCoBeZu:
Wymieniam własności tabliczki mnożenia. ▢

   Przygotujcie z wycinanek tabliczkę mnożenia. Otwórzcie podręcznik na stronie 61 oraz zeszyt do matematyki.
   
   Po rozwiązaniu każdej części zadania 1 będziemy zapisywać w zeszycie wnioski- własności tabliczki mnożenia.

Zapiszcie w zeszycie na kolorowo:

Własności tabliczki mnożenia

Będziemy teraz wykonywać kolejne części zadania 1.

Część I:

Jakie liczby możemy wstawić w miejsce znaku zapytania?

3 x ? = 6      5 x ? = 10     7 x ? = 14    9 x ? = 18 

Wymieńcie kolejne liczby parzyste od 0 do 20. Znajdźcie je na tabliczce mnożenia. Dla ułatwienia użyjcie linijki.


   Znajdźcie na tabliczce mnożenia liczby, które są wynikiem mnożenia przez 4, 6, 8, 10. Co zauważyliście? Tak, zawsze będzie to liczba parzysta.

   Zapiszcie w zeszycie pierwszą własność tabliczki mnożenia:

1. Kolejne liczby parzyste od 0 do 100 są wynikami mnożenia przez liczby parzyste, np.: 2x0=0, 3x2=6, 8x4=32, 4x6=24, 7x8=56, 9x10=90. 

Część II:

Co wstawicie w miejsce znaku zapytania?

4 x ? = 40   6 x ? = 60   8 x ? = 80   2 x ? = 20   
.
Wymieńcie teraz kolejne dziesiątki w zakresie 100. Znajdźcie je na tabliczce mnożenia.


Zapiszcie w zeszycie drugą własność tabliczki mnożenia:

2. Kolejne dziesiątki w zakresie 100 są wynikami mnożenia przez 10, np.: 1x10=10, 2x10=20, 3x10=30, 4x10=40, 5x10=50, 6x10=60, 7x10=70, 8x10=80, 9x10=90, 10x10=100.

Część III:

Co wstawicie w miejsce znaku zapytania?

2 x 0 = ?   8 x 0 = ?   0 x 5 = ?   0 x 9 = ? 

Co zauważyliście?

Zapiszcie trzecią własność tabliczki mnożenia:

3. Wynik mnożenia każdej liczby przez 0 jest zawsze równy 0.

Część IV:

Co wstawicie w miejsce znaku zapytania?

4 x ? = 20   5 x ? = 25   8 x ? = 40   9 x ? = 45

Przyjrzyjcie się wynikom mnożenia przez 5 w tabliczce mnożenia.


Zapiszcie czwartą własność tabliczki mnożenia:

4. W wynikach mnożenia liczb przez 5 liczba jedności to 0 lub 5. 

Część V:

Zwróćcie uwagę, co stało z liczbami 4 i 7 w podanym przykładzie:

4 x 7 = 28   7 x 4 = 28

Liczby zamieniły się miejscami, a wynik mnożenie się nie zmienił.

Zapiszcie piątą własność tabliczki mnożenia:

5. W tabliczce mnożenia pewne wyniki się powtarzają, np. : 4x7=28 lub 7x4=28; 6x7=42 lub 7x6=42, 3x9=27 lub 9x3=27. Dzieje się tak, ponieważ mnożenie jest przemienne.

Część VI:

Co wstawicie w miejsce znaku zapytania?

7 x 9 = ?   9 x 9 = ?

Znamy już sposób mnożenia na palcach, zatem możemy zapisać szóstą własność tabliczki mnożenia:

6. Wyniki mnożenia liczb przez 9 łatwo można pokazać na palcach.

Otwórzcie zeszyt ćwiczeń na stronie 52. 
   Rozwiązując zadania możecie wykorzystać zauważone własności tabliczki mnożenia. Przy każdym działaniu zapiszcie za pomocą znaku rzymskiego, którą własność zastosowaliście.  

Zadanie 1: 

Zastanówcie się, czy zawsze musicie obliczać wynik mnożenia, żeby wpisać znak. 

Zadanie 2:

Zaznaczcie na niebiesko dane, na czerwono- pytanie, zapiszcie działania, obliczcie i  napiszcie odpowiedź.

Zadanie 3:

Uzupełnijcie grafy. Co zauważyliście w każdej parze?

   W ramach zajęć wychowania fizycznego zachęcam do zabaw i ćwiczeń w ogrodzie lub lesie. Wykorzystajcie naturalne przeszkody. Gdyby pogoda nie pozwalała na zabawy na świeżym powietrzu, zróbcie sobie tor przeszkód z krzeseł, stolików, koców, wałków itp. Pamiętajcie o zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Ćwiczenia wykonujcie pod nadzorem dorosłych.

Na dziś to już wszystko.
Do zobaczenia jutro.
Wasza wychowawczyni Pani Ania






1 komentarz: